Oleje silnikowe – rodzaje, parametry, prawidłowy dobór
Olej silnikowy to jeden z podstawowych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodach, ale również w innych pojazdach spalinowych – np. motocyklach czy maszynach rolniczych. Jego odpowiedni dobór może pomóc na dłużej zachować doskonałe parametry napędu. Dlatego należy podejść do tej kwestii z rozwagą. Gubisz się w różnych typach olejów silnikowych? Nie wiesz, co oznaczają poszczególne symbole, jakie marki są godne polecenia? Sprawdź nasz kompletny przewodnik!
Spis Treści
- Czym jest olej silnikowy i jakie pełni funkcje?
- Dobry olej silnikowy – dlaczego to takie ważne?
- Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?
- Klasyfikacja jakościowa olejów
- Klasa lepkości oleju – klasyfikacja SAE
- Lepkość oleju a klimat w Polsce – co warto wybrać?
- Olej 10W40 – właściwości i polecane produkty
- Olej 5W40 – specyfika i polecane produkty
- Olej 5W30 – specyfika i godne uwagi produkty
- Jaki olej silnikowy wybrać?
Czym jest olej silnikowy i jakie pełni funkcje?
Należy zacząć od kwestii absolutnie podstawowej: czym jest olej silnikowy? To rodzaj smaru o płynnej konsystencji, który ma za zadanie chronić komponenty napędu. Dzięki temu, że jest lepki, doskonale do nich przylega, przez co zmniejsza tarcie podczas pracy silnika. W efekcie części takie jak tłoki, pierścienie, łożyska czy cylindry mogą bezawaryjnie pracować przez długi czas. Bez oleju trzeba byłoby liczyć się z ich częstymi awariami i koniecznością wymiany. Film olejowy zapobiega również przegrzaniu tych elementów. Ponadto uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, dzięki czemu w cylindrze wytwarza się wysokie ciśnienie, chroni przed korozją i zmniejsza drgania. Można więc powiedzieć, że olej to „magiczny płyn”, który dba o to, by jednostka napędowa mogła prawidłowo pracować. To dzięki niemu silnik pracuje przede wszystkim bezpiecznie, ale również bardziej wydajnie. Dlatego nigdy nie można dopuścić d sytuacji, w której w silniku zabraknie oleju!
Dobry olej silnikowy – dlaczego to takie ważne?
Ze względu na to, że olej silnikowy pełni tak ważne funkcje, konieczne jest zadbanie o to, by to, co wlewasz do napędu swojego samochodu, miało odpowiednie parametry i jakość. Nietrudno zauważyć, że wybór na rynku jest ogromny, a poszczególne produkty są klasyfikowane według rozmaitych kryteriów. Jednocześnie ich ocena zawsze powinna być dokonywana indywidualnie, ponieważ każdy samochód wymaga nieco innej pielęgnacji. Warto jednak wiedzieć, że prawidłowy dobór oleju zapewni lepszą trwałość komponentów silnika i pomoże zapobiec awariom. Może również poprawić jego osiągi, wpływając na przyjemność z jazdy.
Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?
Oleje dzielą się grupy m.in. ze względu na skład i proces produkcji. Wyróżniamy formuły syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne o odmiennych właściwościach.
Oleje mineralne nazywane bywają też tradycyjnymi. Są rafinowane z ropy naftowej. Są najtańsze – ich ceny wahają się w granicach kilkunastu złotych za litr. W porównaniu do formuł półsyntetycznych i syntetycznych prezentują jednak znacznie gorsze osiągi. Wciąż są jednak używane w starych (ponad 20-letnich) autach i wysłużonych napędach, w których często wręcz nie można stosować olejów syntetycznych. Mechanicy zazwyczaj nie zalecają jednak ich stosowania w samochodach osobowych. Tego typu produkty stosują jednak powszechnie kierowcy aut dostawczych i ciężarowych. Do zalet olejów mineralnych z pewnością można zaliczyć możliwość obniżenia kosztów eksploatacji auta, jednak poza tym trudno doszukiwać się ich szczególnych atutów.
Oleje syntetyczne wyniku syntezy chemicznej surowców. Są to produkty o znacznie wyższych cenach (od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 zł za litr), ale również zdecydowanie lepszych parametrach. Oleje syntetyczne są dostosowane do pracy przy wyższych temperaturach i większych naciskach. Dzięki temu zapewniają ochronę silnika na najwyższym poziomie, a także znacznie lepszą wydajność paliwową. Ich resztki nie odkładają się na komponentach napędu w postaci nagaru, znacznie lepiej radzą sobie również z zachowaniem właściwej konsystencji niezależnie od warunków. Silnik zalany wysokiej jakości olejem syntetycznym powinien bez problemu odpalić nawet w mroźny dzień.
Trzecią grupą są oleje półsyntetyczne. To rozwiązanie stanowiące niejako kompromis pomiędzy tanimi produktami mineralnymi a znacznie lepszej jakości syntetykami. Tego typu oleje często mają bardzo dobre właściwości, a jednocześnie wyróżniają się przystępnymi cenami. Łączą one w różnych proporcjach formuły syntetyczne z mineralnymi. Ich parametry mogą być jednak niewystarczające dla nowoczesnych napędów o wysokiej wydajności. Dlatego zazwyczaj używa się ich jedynie w silnikach o dużych przebiegach i starszych samochodach. Wśród olejów syntetycznych dość popularne są też produkty przeznaczone do klasycznych modeli aut.
Klasyfikacja jakościowa olejów
Oleje silnikowe są też klasyfikowane pod względem jakości według różnych systemów. Najpopularniejsze to amerykańska klasyfikacja API i europejska ACEA. Według tej pierwszej wyróżniamy:
- oleje przeznaczone do silników benzynowych (symbol S),
- oleje przeznaczone do silników wysokoprężnych (symbol C).
Oznaczenie jakościowe zgodnie z API jest dwuliterowe, gdzie drugi symbol oznacza jakość. W przypadku olejów do silników benzynowych skala obejmuje litery od A do N, w Dieslach od A do J. Im dalsza litera alfabetu widnieje na drugiej pozycji oznaczenia, tym olej ma wyższą jakość. Szukając więc najlepszego produktu do Diesla, należy wybrać ten oznaczony symbolem CJ.
Klasyfikacja ACEA jest nieco bardziej precyzyjna. Dzieli ona oleje na następujące kategorie:
- dla silników benzynowych (A),
- dla silników Diesla (B),
- dla silników z filtrem cząstek stałych (C),
- dla samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla (E).
Po literze oznaczającej typ oleju umieszczana jest cyfra od 1 do 5. Im wyższa, tym wyższa jakość produktu. Najczęściej oleje są klasyfikowane do kilku kategorii jednocześnie, dlatego umieszczane na nich oznaczenia mogą wyglądać np. tak: A3/B3/B4.
Klasa lepkości oleju – klasyfikacja SAE
Kolejnym niezwykle ważnym parametrem oleju silnikowego jest jego lepkość. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (Ѕосіеtу оf Аutоmоtіvе Еngіnееrѕ – SAE) stworzyło system oznaczeń, według którego określa się lepkość produktu, czyli grubość filmu olejowego, jaki tworzy. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż grubszy film olejowy lepiej zabezpiecza rozgrzany silnik. Jeśli jednak ma być używany zimą, nie może być za gęsty, ponieważ pod wpływem niskiej temperatury zgęstnieje jeszcze bardziej, utrudniając rozruch.
Jak rozumieć oznaczenia lepkości? Czym wyróżnia się olej 10W40, a jakie właściwości ma olej 5W30? Wyjaśniamy. Klasa lepkości oznaczona jest kombinacją cyfr rozdzielonych literą W. Pierwsza liczba oznacza przystosowanie oleju do pracy w niskich temperaturach, natomiast druga (ta po literze W) – w wysokich. Im niższa wartość pierwszej, tym środek lepiej spisuje się zimą. Zgodnie z klasyfikacją SAE używanych jest 6 oznaczeń tego typu:
- 0W oznacza, że rozruch silnika będzie możliwy nawet przy temperaturze wynoszącej -35°C,
- 5W to poprawna praca w -30°C,
- 10W w -25°C,
- 15W w -20°C,
- 20W w -15°C,
- 25W w -10°C.
Druga liczba w oznaczeniu określa gęstość oleju, a więc grubość filmu tworzonego wysokich temperaturach. Im wyższa wartość, tym tworzony jest grubszy film. Oznacza to, że olej lepiej nadaje się do pracy w wysokich temperaturach i skutecznie chroni komponenty rozgrzanego silnika. SAE przewiduje 8 oznaczeń tego typu:
- 8,
- 12,
- 16,
- 20,
- 30,
- 40,
- 50,
- 60.
Do niedawna stosowało się podział na oleje letnie oznaczane jako W8, W12, W16 itd. oraz zimowe oznaczane jako 0W, 5W, 10W itd. Współcześnie jednak zastąpiono je produktami wielosezonowymi, które mają wspomniane już podwójne oznaczenia.
Lepkość oleju a klimat w Polsce – co warto wybrać?
Zalecana lepkość oleju ma dużo wspólnego z klimatem, w którym jest on używany. W Polsce należy brać pod uwagę zimy, które bywają mroźne. Zdarza się, że termometry odnotowują nawet -30°C, choć częstotliwość występowania tak ekstremalnych temperatur zależy od regionu. Na pewno mieszkając w Suwałkach, warto wybrać olej, który doskonale radzi sobie podczas mrozów, nawet o klasie 0W. W cieplejszych regionach kraju, w których coraz rzadziej zdarzają się mroźne dni, lepszym wyborem może być jednak produkt o wyższej klasie, który jednocześnie lepiej sprawdzi się podczas pracy w wyższych temperaturach. Do najpopularniejszych typów produktów w naszym kraju można zaliczyć olej silnikowy 10W40, olej 5W40 i olej 5W30. Najczęściej kupowane są warianty syntetyczne i półsyntetyczne. W specjalistycznym sklepie, takim jak Metler.pl, znajdziesz jednak formuły różnych typów, dzięki czemu dobierzesz idealny produkt dla swojego napędu.
Olej 10W40 – właściwości i polecane produkty
Olej silnikowy 10W40 to jeden z najczęściej wybieranych przez kierowców typów formuł. To smar, który pracuje bez zarzutu nawet w temperaturach sięgających -25°C, przez co doskonale sprawdza się w rodzimych warunkach, wyłączając naprawdę ekstremalne warunki pogodowe. Tego typu produktów używa się przede wszystkim w starszych napędach. Jego parametry sprawiają, że pracuje bardzo dobrze niezależnie od warunków – również wtedy, gdy silnik jest rozgrzany.
Chcesz zaopatrzyć się w dobry olej 10W40? Wybierz produkty znanych marek. Ciekawą propozycją dysponuje firma Liqui Moly. Olej 10W40 MoS2 Leichtlauf to formuła półsyntetyczna do silników benzynowych i wysokoprężnych. Sprawdza się przez cały rok, poprawiając wydajność silnika i ułatwiając utrzymanie jego komponentów w czystości.
Godny rozważenia jest też olej silnikowy Castrol GTX Ultraclean 10W40 A3/B4. To produkt całkowicie syntetyczny opracowany w zgodzie z najnowszymi technologiami. Dzięki specjalnej formule zapobiega on osadzaniu się zanieczyszczeń na komponentach silnika, przez co napęd może znacznie dłużej pracować bez awarii. To również produkt oferujący dobrą elastyczność w zakresie pracy w różnych temperaturach.
Olej 5W40 – specyfika i polecane produkty
Olej 5W40 również należy do popularnych. To produkty sprawdzające się w różnych warunkach i przystosowane do pracy z wieloma układami napędowymi. Sprawdzają się zarówno w niskich temperaturach (przy mrozach dochodzących do -30°C), jak i wtedy, gdy silnik jest mocno rozgrzany. W praktyce nadają się do całorocznego stosowania także w Polsce. Formuły tego typu są produkowane z przeznaczeniem do napędów benzynowych i Diesla. Mają dość gęstą konsystencję, przez co dokładnie pokrywają wszystkie komponenty nawet przy wysokich obrotach. Z tego powodu mogą być stosowane nawet w przeciążonych silnikach. Z reguły wybierają je właściciele nieco starszych samochodów. Do nowszego pojazdu zazwyczaj lepiej wybrać olej 5W30.
Ze względu na to, że olej 5W40 jest bardzo popularny, producenci cały czas starają się proponować nowe formuły i opracowywać udoskonalenia, które wpływają na skuteczność ich formuł. Świetnym wyborem do wielu aut może być np. produkt Castrol Edge 5W40, szczególnie w wersji z Fluid Titanium. To formuła, która w warunkach dużego obciążenia doskonale oblepia elementy silnika, by ochronić je przed uszkodzeniem i zwiększyć wydajność pracy. Castrol Edge z Fluid Titanium pozwala zwiększyć osiągi i niweluje tarcie aż o 20%, a ponadto pomaga zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Nadaje się do silników benzynowych i wysokoprężnych.
Wśród olejów 5W40 znajdują się również ciekawe formuły od innego renomowanego producenta – Liqui Moly. Top Tec 4100 5W40 pomaga zachować silnik w dobrej kondycji dzięki innowacyjnej formule. To produkt syntetyczny, który pozwala uzyskać lepsze osiągi i nie wymaga wymiany aż przez 30 tys. kilometrów. Nadaje się do silników benzynowych, wysokoprężnych, a także zasilanych gazem.
Olej 5W30 – specyfika i godne uwagi produkty
Olej 5w30 to jeden z najpopularniejszych typów produktów. Stosowany jest przede wszystkim w samochodach z najnowszymi silnikami (zarówno benzynowymi, jak i Diesla). Wyróżnia się dużą wszechstronnością, jest również znany jako smar, który pozwala obniżyć spalanie. Ze względu na dość rzadką konsystencję tworzy na powierzchni komponentów silnika cienką warstwę ochronną, przez co mogą one pracować bardzo wydajnie. Olej 5w30 sprawdza się nawet przy dużych obciążeniach i doskonale współpracuje z napędami o dużych mocach. W ofertach najlepszych producentów dostępne są bardzo zaawansowane formuły, które wyróżniają się dużą trwałością i świetnymi parametrami.
Jeśli zależy Ci na jak najlepszych osiągach silnika, warto postawić na olej 5W30 Castrol. Marka proponuje formuły stworzone z myślą o nowoczesnych komponentach, które idealnie je chronią i pielęgnują. Niewłaściwy olej wlewany do samochodu może uszkodzić napęd, dlatego warto zaufać wiedzy znanej na całym świecie marki. Castrol Edge 5w30 z Fluid titanium to wszechstronny produkt wyróżniający się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Jego skład jest prawdziwie innowacyjny i powstał w oparciu o wieloletnie doświadczenie producenta. Olej silnikowy Castrol doskonale adaptuje się do różnych warunków. Dzięki temu działa idealnie zarówno podczas niskich, jak i wysokich temperatur, a także zarówno podczas rozruchu, jak i przy długotrwałej pracy silnika. Jest to produkt zalecany przez wielu producentów samochodów i sprawdzony w niezależnie przeprowadzonych badaniach. Dzięki temu możesz mieć pewność, że jego jakość Cię nie zawiedzie.
Świetnymi parametrami wykazuje się również olej Liqui Moly 5W30 TopTec 4200. To rewelacyjny olej całoroczny przeznaczony do nowoczesnych silników. Świetnie współpracuje z większością napędów najnowszych Volkswagenów i Audi, a także Mercedesów, BMW czy Renault. Jest opracowany z najwyższą starannością, przez co zapewnia komponentom silnika bardzo dobrą ochronę przed zużyciem, awariami czy zanieczyszczeniami. Doskonale sprawdza się przy wysokich obrotach oraz pomaga w obniżeniu zużycia benzyny czy oleju napędowego. Może być używany nawet przez 50 tys. kilometrów, dlatego stanowi świetny wybór dla samochodów, które mają duży roczny przebieg. Olej Liqui Moly 5W30 TopTec 4200 jest odpowiedni do silników benzynowych i wysokoprężnych, a szczególności zalecany do pojazdów spełniających normę EURO IV, czyli wyposażonych w filtr cząstek stałych.
Jaki olej silnikowy wybrać?
Jaki olej silnikowy wybrać? Wszystko zależy od Twojego pojazdu i jego silnika, warunków, w jakich go eksploatujesz, a także indywidualnych preferencji. Warto pamiętać, że producenci aut sami sugerują odpowiedni olej do każdego auta. Dlatego, jeśli jeździsz modelem z salonu, wystarczy sprawdzić książkę serwisową, by dowiedzieć się, jaką formułę wlać do silnika. Można też poradzić się mechanika lub po prostu kierować się własnym zdrowym rozsądkiem, pamiętając, co oznaczają poszczególne symbole umieszczone na opakowaniach produktów. Z pewnością nie warto jednak uznawać ceny za jedyne kryterium wyboru! Zazwyczaj dopłacenie kilkudziesięciu złotych w przeliczeniu na litr oleju może skutkować oszczędnościami sięgającymi setek lub wręcz tysięcy złotych. Dobry produkt zadba bowiem o komponenty silnika i znacząco przedłuży ich trwałość.
Szukasz najlepszych rozwiązań dla swojego auta? W sklepie Metler.pl bez trudu znajdziesz wysokiej jakości produkty renomowanych producentów, w tym pełną gamę olejów Castrol i Liqui Moly. Co ważne, są one dostępne w bardzo przystępnych cenach. Sprawia to, że oferta Metler.pl spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.
Dołącz do naszego newslettera
Zapisz się do naszego newslettera i śledź najnowsze promocje oraz nowości.