Jaki Olej Wybrać 5w30 czy 5w40?
Wybór właściwego oleju silnikowego wydaje się łatwy. Większość z nasz koncentruje się na klasyfikacji lepkości wg SAE, zazwyczaj każdy wie, że potrzebuje oleju silnikowego o określonym oznaczeniu. Wszystko byłoby bardzo proste, gdyby nie różnice pomiędzy poszczególnymi olejami silnikowymi.
Okazuje się, że nie wszystkie pasują do każdej jednostki napędowej. Oleje różnią się składem i dodatkami. Przekłada się to na różne indeksy lepkości i zawartość siarczanów, określanych jako SAPS.
Zawartość siarczanów ma szczególne znaczenie w przypadku samochodów wyposażonych w nowoczesne katalizatory i filtry cząstek stałych. Warto mieć na uwadze to, że większość nowych samochodów z silnikami benzynowymi jest już także wyposażona w filtry cząstek stałych. Do niedawna takie wyposażenie było cechą charakterystyczną silników wysokoprężnych.
Wybór dobrego oleju silnikowego to podstawa okresowej obsługi technicznej. Dzięki regularnym wymianom i zastosowaniu właściwego oleju silnik oraz szereg innych urządzeń, takich jak turbosprężarka, system recyrkulacji spalin i układ wydechowy z filtrami cząstek stałych są eksploatowane w optymalnych warunkach. Dzięki temu unika się przedwczesnego zużycia elementów i wydłuża okres bezproblemowej eksploatacji.
5w30 czy 5w40, jakie są różnice?
Przede wszystkim oznaczenie 5w30 i 5w40, to wyłącznie termin odnoszący się do skuteczności smarowania w określonych temperaturach – czyli lepkości, jaką olej osiąga w granicznych temperaturach eksploatacji. Liczba przed literą W odnosi się do jakości smarowania w niskich temperaturach i oznacza graniczną temperaturę, przy której możliwy jest bezproblemowy rozruch silnika.
Co oznacza symbol 5w?
Dokładnie rzecz ujmując, symbolem 5W oznacza się oleje, które utrzymują swoje właściwości podczas mrozów, nawet gdy temperatura otoczenia osiągnie -35 stopni C. Natomiast liczba po literze W oznacza maksymalną temperaturę otoczenia, w jakiej dany olej będzie skutecznie smarować silnik.
Co oznacza liczba po symbolu 5w?
W przypadku oleju Castrol Magnatec 5w30 jest to 30 stopni C, w przypadku oleju Liqui Moly 5w40 to już 40 stopni C. Mając to na uwadze, do intensywnej eksploatacji latem lepiej wybrać olej o większej tolerancji na wysokie temperatury.
Który do diesla, a który do benzyny?
Klasa lepkości wg SAE nie mówi jednak, który z olejów pasuje do określonych jednostek napędowych. Większość producentów i dystrybutorów olejów silnikowych stosuje w tym celu dodatkowe oznaczenia zgodne z klasyfikacją innych podmiotów regulujących rynek tych produktów i motoryzacji w ogóle.
Klasyfikacja ACEA
Jedną z instytucjii, której oznaczenia spotyka się na opakowaniach olejów silnikowych jest ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów). Wg klasyfikacji ACEA oleje silnikowe przeznaczone do silników benzynowych oznaczone są literą A, natomiast do diesli literą B.
Cyfra po literze A i B oznacza rodzaj silnika, do którego przeznaczony jest dany produkt. W przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych niezależnie od rodzaju silnika stosuje się oleje oznaczone literą C. Dla silników, które powinny być eksploatowane na olejach o niskiej zawartości siarczanów, przeznaczone są C1 i C4. Natomiast C2 i C3 to oleje o średniej zawartości siarczanów.
Klasyfikacja API
Często stosowane są także oznaczenia Amerykańskiego Instytutu Nafty – API. Wg klasyfikacji API oleje do silników benzynowych są oznaczone literą S, a do diesli literą C. Jakość i parametry oleju określają kolejne litery alfabetu po oznaczeniu jednostki napędowej.
Wybierając olej, można trzeba przede wszystkim kierować się wytycznymi producenta, w których rekomenduje optymalny olej silnikowy do danego modelu jednostki napędowej. Warto wiedzieć, że niektóre oleje są także oznaczone znakiem aprobaty producenta pojazdów, który określa, do których modeli można stosować dany produkt.
Dołącz do naszego newslettera
Zapisz się do naszego newslettera i śledź najnowsze promocje oraz nowości.