Jak dbać o silnik?
Prawidłowa eksploatacja silnika znacznie wydłuża czas bezawaryjnej pracy i wszystkich jego podzespołów. Znane są historie o świetnych jednostkach napędowych, które bez problemu osiągają przebiegi liczone w setkach tysięcy kilometrów, często nawet ponad milion.
Niewykluczone, że opowieści te są prawdziwe. Jest to możliwe pod warunkiem przestrzegania zasad dotyczących okresowej obsługi technicznej. Najważniejszą czynnością na liście zadań związanych z obsługą techniczną silników spalinowych jest regularna wymiana oleju.
Regularna wymiana oleju i dobre paliwo to podstawa
Jak wiadomo olej w dobrym stanie:
- zapewnia smarowanie podczas rozruchu i w trakcie eksploatacji,
- zmniejsza tarcie i przez to zużycie elementów metalowych,
- chłodzi silnik,
- uszczelnia elementy ruchome,
- zabezpiecza przed korozją,
- wiąże zanieczyszczenia.
Zanieczyszczenie silnika i układu zasilania
Dlatego regularna wymiana zużytego oleju silnikowego jest niezmiernie istotna i wydłuża okres bezawaryjnej pracy jednostki napędowej. Warto jednak mieć na uwadze, że z czasem nawet w samochodach, w których przeglądy olejowe są wykonywane na czas i stosuje się paliwo dobrej jakości, może dojść do osadzenia się zanieczyszczeń w silniku.
Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że przepracowany olej osiada z czasem w niektórych miejscach. Dochodzi do tego zazwyczaj, gdy silnik jest eksploatowany w warunkach ekstremalnych, takich jak np. wysoka temperatura i duże obciążenie. Zanieczyszczenia dostają się także do układu zasilania silnika. Niewłaściwa jakość paliwa oraz awarie układu mogą doprowadzić do wnikania do układu wilgoci i innych zanieczyszczeń.
Mając to na uwadze, warto regularnie stosować dostępne na rynku środki:
- do czyszczenia silnika,
- do uszlachetniania oleju,
- dodatki do paliwa.
Środki dodawane do oleju
Na rynku dostępnych jest wiele różnych środków do uszlachetnienia oleju silnikowego i oczyszczenia silnika z ewentualnych zanieczyszczeń powstałych na skutek zapieczenia i osadzenia się na niektórych elementach zanieczyszczeń z przepracowanego oleju. Środki te można podzielić na dwa podstawowe rodzaje:
- środki do czyszczenia silnika,
- środki do uszlachetniania oleju.
Środki do czyszczenia silnika
Są to środki aplikowane przed planowaną wymianą oleju. Dobrym przykładem takich typowych płukanek do silników są m.in. produkty Liqui Moly. Środki tego typu wlewa się do silnika tuż przed wymianą oleju. Trzeba zadbać o to, żeby silnik był wtedy rozgrzany do optymalnej temperatury pracy. Po dodaniu płukanki silnik powinien pracować na wolnych obrotach nie krócej niż 5 i nie dłużej niż 10 min.
W trakcie płukanka rozpuszcza wszystkie osady i zanieczyszczenia, które spuszcza się później wraz ze zużytym olejem silnikowym. Płukanie silnika jest zalecane w przypadku silników pracujących pod dużym obciążeniem oraz gdy dochodzi do zmieszania oleju silnikowego z płynem chłodzącym lub paliwem.
Środki do uszlachetniania oleju
Preparaty poprawiające smarowanie najlepiej aplikować razem z nowym olejem silnikowym. Dobrym przykładem jest Liqui Moly CeraTec. To środek, które podnosi stabilność mechaniczną i cieplną oleju. Cząsteczki ceramiki zawarte w preparacie wypełniają mikro pory powierzchni wewnątrz silnika.
Dzięki temu Liqui Moly CeraTec chroni metalowe elementy ruchome i redukuje tarcie pomiędzy nimi. Ceramiczna powłoka chroni silnik do 50000 km bez względów na to, ile razy w trakcie wymieniany jest olej. Jednak najlepsze efekty osiąga się stosując Ceratec regularnie, przy każdej wymianie oleju.
Liqui Moly CeraTec stosuje się do olejów silnikowych, ale preparat można z powodzeniem dodawać też do oleju przekładniowego. Wyjątkiem są oleje aplikowane do automatycznych skrzyń biegów i mokrych sprzęgieł.
Płukanka Liqui Moly do paliwa
Dobrym sposobem na redukcje zanieczyszczeń układu zasilania, w tym osadów zalegających w komorze spalania i trafiających do układu wydechowego są natomiast specjalne płukanki dodawane do paliwa. Jednym z częściej kupowanych produktów tego typu jest popularna płukanka Liqui Moly Diesel Spulung.
Środek dodaje się bezpośrednio do paliwa. Płukanka skutecznie usuwa osad zgromadzony w końcówkach wtryskiwaczy, podnosi moc i chroni metalowe elementy układu zasilania silnika przed korozją. Stosowanie płukanki Liqui Moly rekomenduje się w okresie zimowym.
Oczyszczenie układu i lepsze smarowanie znacznie ułatwią rozruch zimą. Ponadto, Liqui Moly Diesel Spulung chroni wszystkie elementy układu takie jak pompa paliwowa i wtryskiwacze przed korozją. Dzięki temu uzyskuje się optymalne parametry spalania. Środek wpływa także na oczyszczenie gniazd zaworowych i tłoków z nagromadzonego nagaru.
Dołącz do naszego newslettera
Zapisz się do naszego newslettera i śledź najnowsze promocje oraz nowości.